Zoek & boek

Persberichten


Op vakantie met de auto naar Engeland of Scandinavië
Op vakantie met de auto neemt een duidelijke voorsprong

Met de deelname door bijna 85.000 Europese respondenten aan het recente onderzoek van Stena Line, hoopte de ferrymaatschappij meer inzicht te krijgen in de reisplannen en de houding ten opzichte van de huidige COVID-19 situatie bij hun komende gasten. Daarnaast wil Stena Line de behoeften met betrekking tot reizen van haar klanten peilen. In Nederland deden ruim 7.000 respondenten mee aan het onderzoek.

Het is niet verwonderlijk dat, met alle beperkingen rond de corona situatie, het merendeel van de respondenten het reizen vooral richt op de directe buurlanden (42%) zoals België en Duitsland. 44% Overweegt een vakantie in één van de overige Europese landen en door slechts 3% wordt het reizen buiten Europa aantrekkelijk gevonden. Opvallend is het relatief lage percentage (9%) respondenten dat tijdens het onderzoek zegt de vakantie bij voorkeur in eigen land door te willen gaan brengen.

Vooral reizen per vliegtuig tracht ruim 40% te vermijden. Met de auto op vakantie gaan heeft bij 71% duidelijk de voorkeur. Niet in de laatste plaats omdat men geen bagagerestricties wilt hebben, en het meer bewegingsvrijheid biedt.

Tot de populaire Europese autoreisbestemmingen die de respondenten hebben aangegeven behoort –ondanks de huidige Corona situatie- nog steeds het Verenigd Koningsrijk (44%), de Scandinavische landen (34%), Duitsland (14%) en Frankrijk (6%). Spanje eindigt in dit onderzoek onderaan de lijst met 2%.

Ook het reizen met een ferry neemt bij de respondenten aan interesse toe. Ruim 62% gaf te kennen hier de voorkeur aan te geven boven het reizen met de trein, bus of vliegtuig. Naast het feit dat men eerder aangegeven heeft dat men het liefst met de auto gaat reizen, speelt ook het verwachtingspatroon van een ferryreis mee. Men denkt voldoende ruimte aan boord te hebben om de ‘social distancing’ richtlijn te kunnen naleven en dat er voldoende ventilatie aanwezig zal zijn.

In een toelichting meld Bryan Dijk, Travel Commercial Manager van Stena Line: “Het is sowieso goed voor de hele industrie dat de consument deze zomer weer wil gaan reizen. Dat een autovakantie sterk de voorkeur heeft sluit natuurlijk perfect aan op ons aanbod. We hebben aan boord aanvullende maatregelen getroffen om de overtocht zo veilig mogelijk te laten verlopen. Een gelimiteerde capaciteit per overtocht -op onze toch al ruim bemeten schepen- zodat de ‘social distancing’ richtlijn geen probleem zal zijn, extra ventilatie met frisse zeelucht en het continue schoonmaken van het meubilair en hutten zijn een paar voorbeelden hiervan”, aldus Dijk.