Zoek & boek

Persberichten


Batterijvoeding op de Stena Jutlandica (Göteborg - Frederikshavn)
Stena Line introduceert batterijvoeding

De volgende stap in de zoektocht van Stena Line is nu om nieuwe milieuvriendelijke energietypes te testen voor de voortstuwing van schepen. Stena Line tekende onlangs een contract met Callenberg Technology Group voor batterijen met een totale capaciteit van 1 MWh, die worden geïnstalleerd op de Stena Jutlandica, die vaart tussen Göteborg en Frederikshavn. Vóór de zomer wordt accuvoeding tijdens het overliggen in de haven werkelijkheid.

Het batterijproject is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Stena Line. In de toekomst is ons doel met de 'batterij' om het schip te kunnen navigeren over een afstand van 50 nautische mijlen.

"Duurzaamheid staat hoog op onze agenda en we evalueren voortdurend nieuwe manieren om onze impact op het milieu te verminderen." Vanaf 2015 maakt bijvoorbeeld methanol deel uit van de brandstofmix op Stena Germanica, die actief is tussen Göteborg en Kiel, en we draaien rond 300 verschillende energiebesparende projecten. Naarmate zowel de omvang als de kosten van batterijen afnemen, wordt de werking van batterijen een zeer interessant alternatief voor traditionele brandstoffen voor de scheepvaart, omdat emissies volledig kunnen worden geëlimineerd", zegt CEO Niclas Mårtensson van Stena Line.

Het batterijproject begint nu en zal stap voor stap worden voltooid. In stap één gaat het om het inschakelen van de batterijvoeding voor boegschroeven en manoeuvreren bij aanleggen in de haven. In stap twee wordt een uitgebreide batterijvoeding op de propellers aangesloten, wat betekent dat de Stena Jutlandica op elektriciteit kan varen binnen ongeveer 10 zeemijl, gelijk aan de afstand tussen Göteborg en Vinga Lighthouse.

In stap drie wordt de batterijcapaciteit verder uitgebreid en kan een schip ongeveer 50 zeemijl op elektriciteit varen, wat overeenkomt met de afstand tussen Göteborg en Frederikshavn.

Het doel om dit in verschillende stappen te bereiken is om tijdens het proces kennis over elektrische werking te testen en te verzamelen. Als het project succesvol is, kan de werking van de batterij ook van toepassing zijn op de andere 38 schepen in de vloot van Stena Line.

De technische oplossingen worden ontwikkeld samen met Stena Teknik, die samenwerkt met de academische wereld, autoriteiten en verschillende leveranciers. Het project is zeer positief ontvangen en de eerste fase wordt door de Zweedse maritieme administratie en de EU ondersteund en voor de helft gefinancierd.

Feiten: De geteste technologie is gebaseerd op plug-in hybridetechnologie. De accu's worden opgeladen als het schip is aangesloten op walstroom, wat ook een belangrijk aandachtspunt is voor schone energie, maar ook kan worden opgeladen tijdens het gebruik van de generatoren van het schip. De verschillende stappen van het project:

Stap 1
- Batterijvermogen op boegschroeven en manoeuvreren bij aanleggen in de haven
- Optimaliseert het stroomverbruik tijdens het gebruik (Peak Saving)
- Batterijcapaciteit 1 MWh


Stap 2
- Batterijwerking in de haven en in de archipel tot ongeveer 10 zeemijl
- Batterijcapaciteit ongeveer 20 MWh


Stap 3
- Volle batterijcapaciteit tot ongeveer 50 zeemijl
- Batterijcapaciteit ongeveer 50 MWh