Zoek & boek

The Green List

ALLE GROTE KLEINE DINGEN DIE WE HEBBEN GEDAAN VOOR EEN DUURZAME TOEKOMST. TOT DUSVER.


Stena Line's Green List
WELKOM OP DE GROENSTE SITE DIE U OOIT HEBT GEZIEN, DE GROENE LIJST!

Het is heel, heel groen en 51 nummers lang. Elk cijfer staat voor een actie die we hebben gedaan op onze reis naar een duurzame toekomst. We hebben het over de "Green List"! Lees hier over een aantal projecten die Stena Line heeft gedaan. De overige duurzame projecten leest u op stenaline.com

Verantwoorde consumptie


Verantwoord inkopen, elk jaar verminderen van afval en het verhogen van recycling. Voorbeelden van verantwoorde consumptie projecten.
Ons 300e energiebesparende project voltooid
ONS 300E ENERGIEBESPARENDE PROJECT VOLTOOID

Het Energy Saving Program (ESP) van Stena Line werd in 2006 gelanceerd in lijn met ons doel om het brandstofverbruik met 2,5% per jaar te verminderen. Elf jaar later, toen de hoofdregulators van Stena Scotia werden vervangen, werd projectnummer 300 voltooid, wat resulteerde in een verwachte jaarlijkse brandstofbesparing van 3% op haar afvaarten tussen Nederland en Engeland.

Stena Line plastic tasjes
GESTOPT MET HET GEBRUIK VAN PLASTIC TASJES

In 2015 hebben we de miljoen plastic tasjes die we aan boord verkocht, geruild voor tassen van 80% gerecycled plastic.

Eerlijke koffie bij Stena Line
OVERGESTAPT NAAR 100% RAINFOREST ALLIANTIE GECERTIFICEERDE KOFFIE

Eerlijk voor de natuur, eerlijk voor de producenten. Sinds 2015 worden de miljoen kopjes koffie die elk jaar aan boord worden geserveerd allemaal gecertificeerd door de Rainforest Alliance.

Schone energie


We streven naar verbetering van energieverbruik aan wal en op zee. Voorbeelden van schone energie projecten.
ONZE EERSTE STAPPEN IN ZONNE-ENERGIE
ONZE EERSTE STAPPEN IN ZONNE-ENERGIE

Holyhead Port in Wales is de grootste haven van Stena Line met meer dan 2.900 schepen die elk jaar passeren. In 2016 hebben we 768 zonnepanelen geïnstalleerd op de terminal-, garage- en winkelgebouwen, waardoor de haven jaarlijks 164.000 kWh groene energie ontvangt.

Windturbines aan boord van de Stena Jutlandica
EXPERIMENTEREN MET WINDTURBINES AAN BOORD

In 2011 installeerden we twee kleinere windturbines op de Stena Jutlandica voor wat extra energie aan boord. Het bleek dat de turbines niet geschikt waren voor de barre omstandigheden op zee en het project werd geannuleerd. Hoewel het niet bepaald een groot succes was, was die les op zich al veel waard.

Experimenteren met batterij power
EXPERIMENTEREN MET BATTERIJ POWER

Begin 2018 startten we een nieuw batterijproject door batterijen te plaatsen op de Stena Jutlandica op de route Göteborg naar Frederikshavn. De batterije zullen de stuwraketten van het schip aandrijven, die worden gebruikt om het schip naar de haven te manoeuvreren. De volgende stap is om onze hoofdmotoren op accustroom te laten werken op korte, landinwaartse afstanden in de nabijheid van steden. En wie weet? In een niet al te verre toekomst, is dit hoe onze veerboten worden uitgevoerd.

Leven onder water


Onze activiteiten dienen een minimale impact op het leven in zee te hebben. Voorbeelden van leven onder water projecten.
De eerste methanol ferry van de wereld
DE EERSTE METHANOL FERRY VAN DE WERELD

In 2015 hebben we een van de grootste schepen van onze vloot, de Stena Germanica, omgebouwd tot een dual-fuel-veerboot die zowel op methanol als op diesel kan varen. De methanolemissies bestaan voornamelijk uit waterdamp en kooldioxide, de zwaveldeeltjes zijn hierdoor verminderd met 90% en stikstof met 60%.

Opleiden van onze kapiteinen in Eco-varen
OPLEIDEN VAN ONZE KAPITEINEN IN ECO-VAREN

We leiden onze kapiteins en brugofficieren op voor efficiënt varen, vergelijkbaar met het ecologisch besturen van een auto. We noemen het eco-varen.

Gegevens verzamelen met het brandstofbeheersysteem
GEGEVENS VERZAMELEN MET HET BRANDSTOFBEHEERSYSTEEM

Het brandstofbeheersysteem, vaak FMS genoemd, bestaat uit meer dan 50 sensoren en meters aan boord en biedt gedetailleerde informatie over alles, van vaarsnelheid tot het elektriciteitsverbruik van het ventilatiesysteem. De gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd door kapiteins en ingenieurs die continu werken aan het verbeteren van de resultaten. Stena Vision op de route tussen Karlskrona en Gdynia was de eerste van onze schepen die de upgrade in 2012 kreeg.