Prijs zoeken

Persbericht - Stena Line maakt duurzaamheidsdoelstellingen waar

Stena Line maakt duurzaamheidsdoelstellingen waar

Stena Line's toenemende focus op duurzaamheid en milieuvriendelijke verbeteringen van de afgelopen jaren werpt zijn vruchten af. Belangrijke ijkmomenten hebben laten zien, dat het brandstofverbruik en de emissieniveaus in lucht en zee beiden zijn gereduceerd. De resultaten zijn samengevat in een nieuwe publicatie van Stena Line, 'A Sustainable Journey', dat ook informatie verstrekt over ambitieuze doelstellingen die het bedrijf zichzelf heeft gesteld met het oog op een duurzame toekomst.

"We zijn een van 's werelds toonaangevende ferry companies met 27.000 afvaarten per jaar op 20 routes. Gezien de omvang van ons bedrijf en de schaal waarop wij opereren, zijn we ons volledig bewust van onze verantwoordelijkheid om zo duurzaam mogelijk te werken. Wij geloven dat een beperkte milieubelasting ook essentieel is voor winstgevendheid op de lange termijn. Daarom hebben wij duurzaamheid opgenomen als een van de belangrijkste pijlers in onze strategie en hebben wij ons ambitieuze doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid", aldus Stena Line’s CEO Niclas Mårtensson.

Stena Line heeft veel ervaring in het investeren in energiezuinig transport. De introductie in 2015 van 's werelds eerste ferry varend op methanol, de Stena Germanica, is hiervan een goed voorbeeld. Een ander voorbeeld is dat de schepen zijn voorzien van walstroom. Dit zijn echter maar twee voorbeelden van zo’n 300 initiatieven, die Stena Line heeft geïmplementeerd om brandstofverbruik en de emissieniveaus in lucht en zee te reduceren, met betrekking tot hun 35 schepen. Een samenvatting in de publicatie 'A Sustainable Journey' laat zien dat het Stena Line tussen 2013-2016 gelukt is om haar brandstofverbruik met 6,5% en de zwaveluitstoot met 6.2% per zeemijl te verminderen.

Stena Line zet nu koers richting een nog duurzamere toekomst. De focus op duurzaamheid is uitgezet in vier belangrijke strategische gebieden, gebaseerd op de gezamenlijke doelstelling van de VN voor een duurzame ontwikkeling - Schone Energie, Duurzame Consumptie, Leven Onder Water, alsmede Gezondheid en Welzijn. Binnen elk aandachtsgebied zijn een aantal ambitieuze doelstellingen bepaald voor de korte en lange termijn, waaronder:

• Schone energie…reduceer zwaveluitstoot per zeemijl met 2.5% per jaar en in totaal 35% in de periode 2010-2030.

• Duurzame consumptie… vervang wegwerp items en plastic tassen aan boord van onze schepen van 2017-2018.

• Leven onder water… halveer het gebruik van sterke chemicaliën voor 2020 en stop het gebruik hiervan geheel voor 2030.

• Gezondheid en welzijn… continue reduceren van werkgerelateerde incidenten naar de doelstelling van 1.2 LTIF (Lost Time Injury Frequency) 2017.

"Dit geeft ons een sterke basis en geeft richting aan onze toekomstige duurzaamheidsdoelstellingen. In het komende jaar zullen we een aantal belangrijke projecten starten, met name op het gebied van schone energie en duurzame consumptie. Testen op batterijstroom op een van onze schepen en biologische afbreekbare tassen aan boord zijn slechts twee boeiende projecten, die nog in de pijplijn zitten", zegt Eric Lewenhaupt, Stena Line's Sustainability Manager. In de herfst van 2017 start in China de bouw van Stena Line's nieuwe RoPax schepen. De verwachte leverdatum van de nieuwe schepen is tussen 2019-2020. Het zullen een van de meest brandstofbesparende RoPax schepen ter wereld zijn. De huidige schepen zullen ook voorbereid worden op het varen op gas, scrubbers en katalytische reductie systemen.

'A Sustainable Journey' kan gedownload worden via: