Zoek & boek

Persbericht - Stena Line koerst af op leidende positie in duurzame scheepvaart

Third Officer onboard Stena Superfast 8
Stena Line koerst af op leidende positie in duurzame scheepvaart

Schepen ondersteund met AI (kunstmatige intelligentie) om brandstof te besparen, batterijaandrijving, sterke afname van wegwerpplastic aan boord, aanhoudend laag aantal ongevallen onder bemanning en een toenemend aantal vrouwelijke managers. Dat zijn enkele van de hoogtepunten in de duurzaamheidsreview 2018 van de ferrymaatschappij Stena Line.

Stena Line heeft inmiddels haar derde duurzaamheidsreview ‘A Sustainable Journey’ uitgebracht, waarin initiatieven, verbeteringen en uitdagingen vanuit het perspectief van duurzaamheid worden beschreven, evenals de resultaten van de ambitieuze doelstellingen. De review belicht ook de belangrijkste initiatieven waaraan het bedrijf het afgelopen jaar heeft gewerkt.

Nicas Mårtensson, CEO van Stena Line zegt hierover: "Met omvang komt ook verantwoordelijkheid. Het is onze ambitie om elk jaar onze activiteiten te verbeteren om een leidende positie te krijgen in duurzame scheepvaart. Het afgelopen jaar hebben we interessante ontwikkelingen gezien, waarbij kunstmatige intelligentie werd gecombineerd met de kennis van onze ervaren medewerkers aan boord.

We hebben onze inspanningen met betrekking tot de veiligheid van zowel bemanning als passagiers voortgezet en we hebben een nieuw initiatief gelanceerd voor meer verscheidenheid in onze activiteiten. Dit is een zeer boeiende tijd voor ons bedrijf en ik ben er trots op dat Stena Line de sector ondersteund om het Europese short-sea transport duurzamer te maken."

De duurzaamheidsstrategie van Stena Line is onderverdeeld in vijf aandachtsgebieden die verbonden zijn aan de wereldwijde doelstellingen van de VN voor duurzame ontwikkeling. Met ambitieuze doelen binnen elk aandachtsgebied. Het betreft de aandachtsgebieden: Gelijkheid & Integratie, Gezondheid & Welzijn, Schone Energie, Duurzame Consumptie en Leven onder water.

"We hebben meer dan 5.500 medewerkers, die allemaal een grote of kleine bijdrage leveren aan onze duurzaamheidsdoelen. Het is geweldig om te zien dat we op veel gebieden vooruitgang boeken, terwijl we een veilige en efficiënte bedrijfsvoering behouden. Onze sector staat voor een grote uitdaging met haar fossiele afhankelijkheid. De totale koolstofuitstoot nam toe in lijn met de vrachtvolumes, dus er moest nog meer gebeuren op dit gebied. De initiatieven die zijn gestart met elektrische aandrijving zijn relatief nieuw voor onze sector, maar uiterst belangrijk voor de toekomst nu we geleidelijk overgaan naar koolstofarme activiteiten", aldus Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability.

De hoogtepunten over 2018

Gelijkheid & integratie

• Gelijkheid & integratie: In 2018 werd een nieuw aandachtsgebied geïntroduceerd met als doel het aantal vrouwelijke managers op termijn te verhogen naar 30% en een streven naar een nulvisie op het gebied van intimidatie.

• Verbetering van genderdiversiteit: In 2018 is het aantal vrouwelijke managers toegenomen van 16% naar 19%.

• Samenwerking: Stena Line heeft de toezegging van de Koopvaardijkamer van de UK "Women in Maritime" ondertekend en is een lange termijn partnerschap met EuroPride aangegaan.

Gezondheid & welzijn
  • Safety first: Veiligheid stond opnieuw hoog in het vaandel. Stena Line mocht dit jaar een aanhoudend laag aantal ongevallen bij personeel (en passagiers) noteren.

• Veiligheidsonderscheidingen: Negen schepen werden onderscheiden voor hun uitstekende prestatie op het gebied van veiligheid en ontvingen van de Koopvaardijkamer van Amerika de Jones F. Devlin Award.

Schone energie
  • Met AI ondersteunde schepen besparen brandstof: In 2018 heeft Stena Line het eerste schip, Stena Scandinavica op de route Göteborg-Kiel, uitgerust met kunstmatige intelligentie (AI) om zo de kapiteins en officieren te ondersteunen om brandstof te besparen en emissies te verminderen. Het project is inmiddels succesvol gebleken. Wanneer het over de hele linie wordt gelanceerd, zal de AI-ondersteuning een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstelling van Stena Line om het brandstofverbruik jaarlijks met 2,5% per nautische mijl te verminderen.

• Elektromobiliteit voor de scheepvaart: Een eerste hybride-batterijproject werd gelanceerd met een 1 MWh batterij-installatie aan boord van de Stena Jutlandica op de route Göteborg-Frederikshavn.

• Walstroomaansluitingen: Stena Line heeft het 14e schip aangesloten op groene walstroom in de haven van Oslo. In totaal is 37% van de vloot en 20% van de terminals nu uitgerust met walstroomaansluitingen en dit bespaart 14.000 m CO2 per jaar.

Duurzame Consumptie
  • Afname van wegwerpplastic: Stena Line heeft een doelstelling om alle wegwerpplastic aan boord te verminderen. In 2018 heeft het bedrijf substantiële verbeteringen op dit gebied doorgevoerd en in sommige bedrijfsregio's is het gebruik van wegwerpplastic aan boord al verminderd met bijna 90%.

• Toename hoeveelheid recycling: Een andere doelstelling is het verbeteren van de hoeveelheid gerecycled afval. De recycling in havens nam toe en 77% van het totale afval wordt nu gerecycled.

Leven onder water
  • Verdubbeld gebruik van ecolabel-chemicaliën: Stena Line heeft de oceanen nodig voor haar bestaansrecht en alle operaties mogen dan ook maar een minimale impact hebben op het leven in zee. Tijdens 2017/2018 verdubbelde Stena Line het gebruik van ecolabel-schoonmaakmiddelen tot 60% in het passagiers- en keukengedeelte.

• Innovatieve antifouling: Stena Line test verschillende initiatieven voor schonere antifouling, zoals ultrasone transducers, verf op siliciumbasis en de innovatieve bio-afstotende Selektope, die in 2018 op de nieuw gebouwde Stena Estrid werd aangebracht.