Zoek & boek

Persbericht - Stena Line start met de bouw van nog twee nieuwe RoPax-schepen

Stena Embla in Weihai
Stena Line start met de bouw van nog twee nieuwe RoPax-schepen

Ondanks de aanhoudende pandemie heeft ferry maatschappij Stena Line bevestigd dat met de bouw van twee nieuwe en grotere E-Flexer-schepen is begonnen in Weihai, China. De oplevering wordt verwacht in 2022. Stena Line heeft ook bevestigd dat het derde E-Flexer-schip -de Stena Embla- die op dit moment in productie is, naar verwachting op tijd zal worden afgeleverd en in januari 2021 op de route Belfast-Liverpool zal gaan varen.

Stena Line is volop bezig met de modernisering van haar Europese vloot en laat de huidige pandemie niet van invloed zijn op haar plannen voor de lange termijn. Er is begonnen met de bouw van nog eens twee nieuwe schepen, die naar verwachting in 2022 zullen worden geleverd. Deze schepen maken deel uit van de in totaal van vijf schepen uit de E-Flexer-serie, die Stena Line heeft besteld bij zusterbedrijf Stena RoRo en die worden gebouwd op de CMI Jinling Weihai Shipyard in China.

Van deze vijf nieuwe schepen zijn de eerste twee, de Stena Estrid en de Stena Edda eerder dit jaar al op de Ierse Zee gaan varen. Het derde schip, de Stena Embla, bevindt zich nu in de laatste bouwfase. Deze drie schepen zijn 214 meter lang en hebben een laadvermogen van 3.100 lengtemeters. De twee grotere E-Flexer-schepen die nu in productie zijn genomen worden 240 meter lang met een laadvermogen van 3600 lengtemeters. In totaal krijgen deze schepen ook 50% meer hutten en bedden, 30% meer passagierscapaciteit en is er nog eens 15% extra vrachtcapaciteit.

In een toelichting zegt Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line het volgende:
“Ondanks de huidige en moeilijke COVID-19 periode hebben we laten zien hoe belangrijk Stena Line is voor het verbinden van het Europese vracht- en passagiersvervoer als onderdeel van de vitale logistieke processen. Daarnaast geloven we in een voortdurende groei en toenemende vraag in al onze markten.

Met de nieuwe Ropax-schepen zullen we nog beter uitgerust zijn voor de toekomst en zorgen we voor een betrouwbare operatie die kan meegroeien met onze klanten en hen nog beter kan ondersteunen. Deze vijf nieuwe E-Flexer schepen behoren tot 's werelds modernste en meest efficiënte RoPax-schepen. De ambitie van Stena Line om marktleider te zijn in duurzame scheepvaart blijkt ook uit de sterke milieukenmerken van de nieuwe schepen”, aldus Mårtensson.