Prijs zoeken

50 jaar Kiel-Göteborg - toen en nu


50 jaar geschiedenis Kiel - Göteborg

Sten A. Olsson betreedt de zakenwereld

1939: Sten Allan Olsson begint zijn eerste bedrijf: Sten A. Olssons Metaalproducten (Stena Metall). Deze kleine schroothandel legt de basis voor het succes van de grootste ferry operators ter wereld.

 

De toetreding tot de scheepvaart

1948: Olsson treedt met zijn partner Helge Olofsson toe tot de maritieme markt onder de naam Rederi AB Samba. De naam van het eerste vrachtschip: Dan.

1953: Samba Rederi AB verandert zijn naam in Sten A. Olsson Handels AB.

Stena's eerste passagierslijn wordt in 1964 in gebruik genomen en brengt de passagiers naar Skagen. De naam, Skagenlinjen, is geleend van de Deen Poul Ludvigsen die hem in 1962 bedacht.

Het concept achter de Skagen lijn is even eenvoudig als succesvol: verhuurde of eigen veerboten met een lage, vaste operationele kosten laten varen naar Denemarken met zoveel mogelijk passagiers, terwijl de verkoop aan boord wordt gemaximaliseerd. Sten A. Olsson richt zich op aantrekkelijke aanbiedingen aan boord. In de winkel aan boord werden belastingvrije goederen verkocht. Restaurants en bars met live muziek en dansvloer en een casino bieden entertainment.

Nieuw en revolutionair is dat de passagiers niet worden onderverdeeld in klassen. Een noviteit op dat moment.

Snel volgen meer nieuwe verbindingen en de naam verandert in Stenalinjen. In 1967 zal hij uiteindelijk veranderen in Stena Line.

Route vanuit Kiel

Het begin van de route vanuit Kiel is niet spectaculair: Olsson koopt aandelen in KL-lijn tussen Kiel en Nakskov (Lolland), die op 31 augustus 1963 begon met de dienst. Het schip waarmee werd gevaren was de oude Isefjord, een veerboot uit het jaar 1935.

Er wordt gezegd dat Sten A. Olsson de veerboot te oud en te lelijk vond om naar Göteborg te varen. In plaats daarvan werd zij naar de werf in Kiel gestuurd, waar ze een blauwe verflaag kreeg. De inspiratie voor de kleur is afkomstig van een pak Wasa knäckebröd dat bij hem op de ontbijttafel stond. De route blijkt een groot succes en het volgende jaar wordt deze uitgebreid met overtochten naar Fyn en Kappeln. In 1966 wordt de oude Isefjord vervangen door de moderne Stena Baltica.

 

Stena Line route Göteborg-Kiel

In november 1964 geeft Olsson een persconferentie waarin hij zijn plannen bekend maakt; binnen twee jaar een route tussen Göteborg en Kiel opzetten. De langste Stena route tot dan toe. De route wordt uiteindelijk in april 1967 in gebruik genomen met de voltooiing van de Stena Germanica. In Kiel meert de nieuwe veerboot aan de verlengde Oslo kade, in Göteborg met Stena Line terminal, die in 1967 werd geopend in Skandiahamn.

 

Stena Germanica I, Stena Atlantica, Stena Olympica

Op 21 april 1967 wordt de Stena Germanica gedoopt. De eerste Stena Germanica is elegant en functioneel. Ze is 110 m lang, kan 1.300 passagiers vervoeren en heeft een snelheid van 23,5 knopen. In het eerste jaar werden er 120.000 passagiers vervoerd - 20.000 meer dan verwacht. De Stena Germanica is niet langer in staat om het toegenomen vrachtverkeer te bedienen - ze blijft nog tot 1974 op de route. Stena Line neemt vier nieuwe veerboten in gebruik.

1972 is een bewogen jaar voor de route Göteborg-Kiel. De tweede veerdienst in Duitsland wordt in gebruik genomen. De Stena Atlantica ondersteunt de Stena Germanica. Later dat jaar komt de Stena Olympica in dienst. De nieuwe veerboten hebben meer ruimte voor voertuigen en passagiers en de hutten zijn van betere kwaliteit. In Göteborg vertrekken de Stena veerboten vanaf de nieuwe terminal in Masthuggskajen. Vijf jaar na de inauguratie van de route Göteborg-Kiel worden maar liefst 296.000 passagiers vervoerd.

 

Sessanlinjen begint route tussen Göteborg en Travemünde

In 1974 opent Sessanlinjen een route tussen Göteborg en Travemünde. Dit leidt tot een verlies voor Stena Line. In 1981 verandert de situatie: Stena Line koopt Sessanlinjen en exploiteert de route zelf. In verband met winstgevendheid moet Stena Line zich op een haven in Duitsland richten. De keuze valt op de haven van Kiel. Vrachtschepen blijven echter vanuit Travemünde vertrekken. In 1977 wordt de ijzeren sculptuur Hafen 77 op de Hindenburgufer in Kiel onthuld. Sten A. Olsson laat hem maken voor de tiende verjaardag van de route Göteborg-Kiel.

Tussen 1982 en 1988 vaart op de Kiel-route de Kroonprinses Victoria, een veerboot die is overgenomen van Sessanlinjen. De veerboot is vandaag de dag nog steeds in dienst als Stena Europe op de route Fishguard-Rosslare. De Schwedenkai in Kiel is in 1982 afgebouwd. Stena Line heeft nu zijn eigen ligplaats aan de Duitse kant.

Stena Germanica II, Stena Scandinavica III

In 1987 wordt de nieuwe Stena Germanica opgeleverd. De veerboot werd besteld in 1978 samen met haar zusterschip.

Stena Germanica II is op dat moment 's werelds grootste ferry. Ze is 175 m lang, heeft ruimte voor 2.500 passagiers en biedt 1.700 m laadruimte op het autodek. Ze is aangepast aan de veranderende behoeften van de passagiers. Ze heeft meer laadvermogen, vergaderzalen voor zakelijke reizigers en een grote verscheidenheid aan winkels aan boord.

In 1988 volgt haar zusterschip, de Stena Scandinavica. Met deze twee grote ferry schepen op de route Kiel-Göteborg kan de route eindelijk winstgevend opereren. Het duurt tot 2010/2011 voordat ze vervangen worden door nog grotere veerboten. De schepen blijven in dienst van Stena Line op de route Karlskrona-Gdynia als Stena Vision en Stena Spirit.

In 1993 wordt het Duty Free Concept omgezet naar een Vendor Control System. Vliegtuig- en ferrymaatschappijen moeten ervoor zorgen dat alleen toegestane hoeveelheden worden ingevoerd. Het resultaat is dat het aantal passagiers afneemt. Stena Line gaat zich naast vrachtvervoer meer richten op vervoer van toeristen en zakenlieden.

1999: De belasting-vrije handel in de EU wordt afgeschaft. De eerste beperkingen werden terug geïntroduceerd in de jaren 1960. Het betekende een grote uitdaging voor zowel de Kiel-route als het bedrijfsleven in Denemarken.

 

Nieuwe schepen, een maat groter

In de jaren 2000 wil Stena Line verder uitbreiden op de Kiel-route. Hier zijn schepen met een hogere capaciteit voor nodig. Geschikte schepen werden gevonden op de route naar Engeland: Stena Hollandica (2000) en Stena Britannica (2003). De route Hoek van Holland-Harwich krijgt twee nieuwe schepen.

In 2010 worden de schepen verbouwd en krijgen ze nieuwe namen. De Stena Hollandica gaat nu verder onder de naam Stena Germanica (III) en de Stena Britannica onder de naam Stena Scandinavica (IV). Ze zijn uitgerust met verschillende huttypes met nog meer comfort. Zo zijn de luxe panorama hutten voorzien van: gedeeltelijk ronde bedden, een whirlpool, binnenhut met ramen in het plafond.

De nieuwe veerboten zijn 240 m lang, varen 22 knopen en hebben meer dan 4 km laadruimte op de autodekken.

De twee oude Kiel schepen worden omgebouwd en varen verder op de route Karlskrona-Gdynia. Baanbrekende technologie: Sinds 2015 is de Stena Germanica de eerste Ro-Pax ferry welke op methanol vaart. Deze conversie is een innovatief antwoord op strengere milieu-eisen.