Stena Germanica - methanol ferry

Methanol - de brandstof van de toekomst

De Stena Germanica is een van de grootste ferry's in de wereld, 240 meter lang, met een capaciteit voor 300 auto's en 1.300 passagiers. Dit is echter niet het meest opmerkelijke aan dit schip. Unieke en volledig nieuw op de Stena Germanica is iets wat u waarschijnlijk nooit zal opvallen - zij wordt uitgevoerd met methanol als brandstof. Deze ferry is de eerste en enige in de wereld die vaart op methanol.



Niets nieuws ...

Methanol is geen nieuwe uitvinding. U kent het misschien onder de naam methylalcohol. Het wordt hoofdzakelijk gebruikt in de industrie als chemische basis en als oplosmiddel maar methanol is ook een uitstekende brandstof - zuiver of gemengd. Als u ooit heeft gespeeld met op afstand bestuurbare auto's of vliegtuigen, dan weet u wat we bedoelen. Methanol is lang niet zo explosief als benzine en is bijzonder geschikt voor motorsport, aangezien de uitlaatgassen veel schoner zijn.


Maar nieuw voor ons ...

Methanol wordt geproduceerd uit aardgas - dit is een fossiele brandstof die wordt gewonnen uit de aardkorst. Maar het kan ook worden gemaakt van pulp, biomassa, afval of kooldioxide - zolang het maar een koolstofatoom bevat. Wat zijn de voordelen om deze ferry op methanol te laten varen? Deze brandstof is relatief goedkoop voor Stena Line en gemakkelijk te vervoeren en te behandelen. We kunnen onze bestaande motoren en brandstof systemen aan passen, zodat ze voldoen aan de eisen voor de vermindering van de uitstoot van zwaveloxide. Maar bovenal, biedt methanol een enorme winst voor het milieu.