Stena Germanica - methanol ferry

Zo werkt het

De Stena Germanica heeft vier Wärtsilä-motoren met een totaal van 32.000 pk. Tot voor kort werden ze bediend met MGO (marine diesel). Maar nu de ferry na enkele maanden op de werf in Polen te zijn omgebouwd zal ze draaien op methanol.





EEN NIEUWE BRANDSTOFSYSTEEM

De geconverteerde motoren kunnen met twee verschillende brandstoffen worden uitgevoerd. Methanol is de primaire brandstof, maar de ferry kan in geval van nood met diesel worden bediend. Het brandstofsysteem voor methanol is een common rail systeem dat een hoge druk pomp en een dubbelwandig hogedruk brandstofleiding vereist. De Stena Germanica heeft dubbelwandige brandstoftanks. De bestaande water ballasttanks zijn al omgezet. Dit verhoogt ook de veiligheid omdat de methanol tank wordt omgeven door andere watertanks.


VEILIGHEID EERST

Methanol is een zeer brandbare alcohol en dus zijn de veiligheid regelingen zijn zeer streng. Het brandstofsysteem voldoet aan Stena Lines hoge veiligheidseisen.