Methanol ferry Stena Germanica van Stena Line
Methanol project van Stena Line twee keer in één week bekroond

Hoek van Holland, 25 April 2016 - Stena Line heeft vorige week twee nieuwe prijzen in ontvangst mogen nemen, vanwege het ombouwen van de Stena Germanica in ’s werelds eerste op methanol varende ferry. Eén van deze prijzen betreft de passagiersprijs “Eco-Ward”, die tijdens de jaarlijkse “Ferry Shipping Conference” werd uitgereikt. De tweede prijs betreft de “Ship of the Year Award”, uitgereikt tijdens de “European Marine Engineering Conference and Awards” in Amsterdam.

In maart 2015 schreef Stena Line geschiedenis met het in de vaart brengen van ’s werelds eerste op methanol varende ferry op de route Göteborg – Kiel. Vanaf deze periode draait het Methanol project als een proef, waarbij het gebruik van methanol constant verder wordt ontwikkeld en geëvalueerd. De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend. Er zijn twee motoren volledig omgebouwd en de overige twee zijn in de komende maanden aan de beurt. Methanol is milieuvriendelijker dan de gebruikelijke scheepsbrandstof. Bij gebruik ervan worden de emissies Sox en PM met 90% gereduceerd en Nox met ongeveer 60%.

“Wij zijn erg blij met deze twee nieuwe prijzen. Duurzaamheid is een belangrijk strategisch onderwerp voor Stena Line. Dit is een zeer waardevol project, niet alleen voor ons als bedrijf, maar ook voor de gehele bedrijfstak. Dit gezien het feit dat wij lange-termijn alternatieven voor duurzame brandstof nodig hebben om concurrerend te kunnen blijven opereren. Daarom willen wij ook graag onze partners Wärtsilä, Methanex, Lloyds Register, de Haven van Göteborg, de Haven van Kiel en de EU bedanken voor hun bijdrage aan dit project”, aldus Niclas Mårtensson, Deputy CEO van Stena Line.

Stena Line heeft voor het Methanol project al bij vier verschillende gelegenheden prijzen in ontvangst mogen nemen, te weten:
• Swedish Maritime Day “Innovation Award 2015”
• Green Ship Technology: “GST Ship-owner of the year”
• The Swedish Confederation of Transport Enterprises “2015 Pegasus award”
• 2015 Global Business Excellence Awards UK "Outstanding Green Initiative Award"